پارک علم و فناوری استان خراسان رضوی
عضویت در پارک
تفاهم‌نامه همکاری سه‌جانبه بین مجتمع سنگ آهن سنگان، پارک علم و فناوری خراسان و دانشگاه فردوسی مشهد منعقد گردید

تفاهم‌نامه همکاری سه‌جانبه بین مجتمع سنگ آهن سنگان، پارک علم و فناوری خراسان و دانشگاه فردوسی مشهد منعقد گردید

- 1403/05/24

رئیس پارک علم و فناوری خراسان در آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری سه‌جانبه بین مجتمع سنگ آهن سنگان، پارک علم و فناوری خراسان و دانشگاه فردوسی مشهد گفت: مجتمع سنگان قلب تپنده‌ی منطقه است و اگر توقفی در روند این مجموعه رخ دهد، می‌تواند ضربه بزرگی به منطقه وارد کند لذا باید سرعت عمل را در پاسخ به نیاز در نظر بگیریم.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل پارک علم و فناوری خراسان، در این نشست علی اسماعیلی، رئیس پارک علم و فناوری خراسان با بیان اینکه مجتمع سنگان قلب تپنده‌ی منطقه است، تأکید کرد: با درک این فهم باید در نظر داشته باشیم که اگر توقفی در روند این مجموعه رخ دهد، می‌تواند ضربه بزرگی به منطقه وارد کند لذا باید سرعت عمل را در پاسخ به نیاز در نظر بگیریم.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان با اشاره به حضور مدیران تولید ساخت داخل و بازرگانی پتروشیمی‌های کشور در نشست سه روزه‌ی پارک خراسان تأکید کرد: این نشان از توانمندی استان در این حوزه دارد و علاقه‌مندیم توسعه‌های فناورانه خود را در اختیار صنایع استان نیز بگذاریم.

وی با اشاره به وجود 405 معدن در خراسان گفت: با توجه به فاصله کم و دسترسی خوب می‌توان نیاز آن‌ها را برطرف کنیم.

 اسماعیلی تشکیل کارگروه بومی‌سازی را یک اقدام مؤثر دانست و افزود: اگر کلیه مجتمع‌های فولادی در منطقه در این کارگروه فعال شود بسیار اثرگذار خواهد بود. گفتنی است که در این مراسم تفاهم‌نامه‌ای با هدف همکاری متقابل مجتمع سنگ‌آهن سنگان، دانشگاه فردوسی مشهد و پارک علم و فناوری خراسان به مدت 2 سال به امضا رسید.

مسعود میرزائی شهرابی، رئی دانشگاه فردوسی مشهد نیز با اشاره به اینکه ساختارهای آموزش عالی کارکردهای لازم نسبت به گذشته را ندارند، تصریح کرد: تلاش‌هایی که در دهه‌های گذشته انجام شده است آثاری به همراه داشته و امروز شاهد رقابت در حوزه‌های مختلف با دیگر کشورها هستیم اما اکنون دیگر پاسخگو نیست.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد افزود: ما از سال 1400 در اولین پردیس صنایع در پارک علم و فناوری خراسان مزیت‌های مهم استان را درنظر گرفتیم و دانشگاه فردوسی مشهد نیز به ویژه در بخش ارتباط با صنعت، به این موضوع کمک کرده است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های موجود در دانشگاه از جمله دانش اساتید، وجود کلان‌داده‌ها و توانمندی در هوش مصنوعی و آی‌تی اظهار کرد: با این ظرفیت‌های بومی می‌توان نیازهای صنعت را در قالب تفاهم‌نامه شناسایی کرد.

میرزائی شهرابی با بیان اینکه مبنای ما نیازهای جامعه است تصریح کرد: بنا داریم در دانشگاه سه دانشکده معدن، حکمرانی و فناوری‌های نوین را ایجاد کنیم و با توجه به مقدمات انجام شده از مهرماه پذیرش دانشجو خواهیم داشت.

در ادامه علی رسولیان، مدیرعامل شرکت سنگ‌آهن سنگان با اشاره به لزوم ایجاد زنجیره‌ی فولاد در استان گفت: در این راستا به استخراج، فرآوری و سرمایه‌گذاری جدید نیازمندیم که می‌توان به کمک دانشگاه اقدامات خوبی انجام داد.

رسولیان افزود: در افق زنجیره فولاد کشور در سال 1404، 55 میلیون تن تولید دیده شده است که نیازمند 160 میلیون تن سنگ آهن است و سهم ما تولید 47 میلیون تن است که 30 درصد آن را شامل می‌شود.

وی افزود: مدیریت بهینه سنگ‌آهن موجود، توسعه و تکمیل اکتشاف محدوده‌های معدنی جدید، افزایش مشارکت مردم، توسعه زیرساخت مرتبط با تولید، تکمیل و توسعه زنجیره تولید در منطقه و انجام مشارکت‌های جدید در بهره‌برداری از اهداف کلان مجتمع است.

رسولیان ادامه داد: هزینه حمل گندله و بازگشت آن پس از فرآوری زیاد است لذا تکمیل زنجیره فولاد در استان می‌تواند به نفع اقتصاد کشور باشد‌.


دانلود پیوست خبر علی اسماعیلی علی اسماعیلی
هم اندیشی فناوری و رسانه نشست خبری رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی با خبرنگاران استان با محور تعامل با رسانه در جهت توسعه فناوری

آخرین اخبار

تنظیمات لیست به درستی انجام نشده است.