پارک علم و فناوری استان خراسان رضوی
عضویت در پارک
نشست اعضای اتاق بازرگانی مشهد و پارک علم و فناوری خراسان برگزار شد

با هدف توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان

نشست اعضای اتاق بازرگانی مشهد و پارک علم و فناوری خراسان برگزار شد

- 1403/03/30

با هدف معرفی ظرفیت‌های پارک خراسان و هم‌اندیشی در خصوص بررسی زمینه‌های همکاری در راستای حمایت از ایده‌های نوآورانه و شرکت‌های استارتاپی نشست اعضای اتاق بازرگانی مشهد و پارک علم و فناوری خراسان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل پارک علم و فناوری خراسان، علی اسماعیلی، رئیس پارک علم و فناوری خراسان ضمن ارائه خدمات پارک خراسان گفت: امروزه حرکت به سمت ادبیات دانش‌بنیان به عنوان یک ضرورت در دنیا پذیرفته شده و همه این الزام را درک کرده‌اند؛ اما متاسفانه در مسیر توسعه فعالیت‌های این حوزه در کشورمان، شرکت‌های دانش‌بنیان با مشکلاتی مواجه هستند برای نمونه، برخی از آنان با ادبیات صادراتی آشنا نیستند و در این زمینه دچار مشکل می‌شوند.

اسماعیلی با تأکید بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های موجود میان اتاق بازرگانی و پارک علم و فناوی در توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیانی استان، گفت: پارک علم و فناوری و اتاق بازرگانی خراسان رضوی در اکثر موضوعات نظرات مشترک دارند و باید با همکاری هم مشکلات موجود بر سر راه شرکت‌های دانش‌بنیان را کاهش دهیم.

وی ادامه داد: بر این اساس لازم است به منظور شبکه‌سازی و افزایش مراودات و ارتباطات در این عرصه، نسبت به برگزاری رویدادهای مشترک اقدام کنیم.

وی افزود: استفاده از ظرفیت کنسرسیوم‌ها می‌تواند موجب رشد شرکت‌های دانش‌بنیان از یک سو و بهره‌مندی شرکت‌های صنعتی از معافیت‌ها و مشوق‌های شرکت‌های دانش‌بنیان از سوی دیگر شود لذا لازم است از این ظرفیت در جهت توسعه فعالیت‌های دانش بنیانی در استان، به خوبی استفاده کرد.

علی‌محمد شریعتی مقدم، رئیس این کمیسیون نیز در این نشست اظهار کرد: با وجود اینکه ظرفیت‌های بسیاری در زمینه فناوری در کشور وجود دارد اما از آن‌ها به خوبی در راستای ایجاد ارزش افزوده استفاده نمی‌شود.

وی ادامه داد: برای بهره‌مندی شرکت‌های تجاری از مزایای یک شرکت دانش‌بنیان، ابتدا باید از دانش و فناوری موجود، به خلق ارزش افزوده رسید و در گام بعدی به سمت استفاده از مزایای آن از جمله اعتبار مالیاتی حرکت کرد.

سید ایمان شریعتی، معاون پشتیبانی فناوری پارک خراسان با تاکید بر اهمیت استفاده از مشاوران خبره در توسعه صادرات گفت: یکی از خدمات اصلی پارک به واحدهای فناور ارائه مشاوره تخصصی به کسب و کارها در زمینه مسائلی است که با آن روبرو هستند. این مشاوره‌ها از طریق شبکه گسترده‌ی مشاوران پارک علم و فناوری خراسان به واحدهای فناور ارائه می‌گردد.

شریعتی افزود: ظرفیت‌های بسیاری جهت همکاری پارک علم و فناوری و اتاق بازرگانی مشهد شناسایی شده که می‌توان به ظرفیت عظیم شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی جهت رفع مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان، آموزش و مشاوره، صدور کارت بازرگانی، جذب سرمایه و… اشاره کرد.

حامد گرجستانی، مدیر بانک توسعه صادرات ایران در استان خراسان رضوی نیز در این نشست به بیان خدمات قابل ارائه از سوی این بانک به شرکت‌های دانش‌بنیان پرداخت و گفت: بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که میان این بانک و صندوق نوآوری و شکوفایی به امضا رسیده، می‌توانیم به شرکت‌های دانش‌بنیان خدمات مطلوب‌تری ارائه کنیم.

وی ادامه داد: در وضعیتی که تا سه و چهار برابر میانگین حساب 6 ماهه و سه ماهه به شرکت‌ها تسهیلات پرداخت می‌شود، بر اساس این توافق می‌توانیم به شرکت‌های دانش‌بنیانی که از طرف صندوق نوآوری و شکوفایی به ما معرفی می‌شود تا 8 و 10 برابر معدل حساب تسهیلات بدهیم. همچنین، در ارائه ضمانت‌نامه برای شرکت‌های دانش‌بنیان، میزان سپرده‌گذاری لازم تا یک چهارم نیز قابل تقلیل است. علاوه بر این تخفیفاتی در حوزه کارمزدها برای این شرکت‌ها در نظر گرفته شده است.

سید مهدی مدنی، رئیس انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان خراسان رضوی نیز در ادامه اظهار داشت: متاسفانه شرکت‌های دانش‌بنیان با فرهنگ و ساختار سازمانی اتاق‌های بازرگانی بیگانه هستند لذا باید با افزایش ارتباطات میان پار‌ک‌های علم و فناوری و اتاق‌ بازرگانی، ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به این نهاد تشکلی تسهیل گردد.

حامد شجاع، نماینده حوزه بین‌الملل اداره توسعه بازار و پروژه‌های پارک علم و فناوری خراسان به ارائه خدمات پارک علم و فناوری خراسان در حوزه بین‌الملل و همچنین گزارش اقدامات پارک خراسان در این حوزه پرداخت.

شایان ذکر است در ادامه این نشست، سایر حاضران به بیان نقطه نظرات و دیدگاه های خود در خصوص ارتباط پارک علم و فناوری، اتاق بازرگانی مشهد و کمیسیون کسب و کارهای دانش‌بنیان این اتاق پرداختند و در انتها از چند شرکت منتخب و مستقر در پارک علم و فناوری خرسان بازدید شد.

دانلود پیوست خبر حامد شجاع سنگچولی حامد شجاع سنگچولی سید ایمان شریعتی سید ایمان شریعتی ساناز حسینیان نژاد ساناز حسینیان نژاد علی اسماعیلی علی اسماعیلی
هم اندیشی فناوری و رسانه نشست خبری رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی با خبرنگاران استان با محور تعامل با رسانه در جهت توسعه فناوری

آخرین اخبار

تنظیمات لیست به درستی انجام نشده است.