پارک علم و فناوری استان خراسان رضوی
عضویت در پارک
نگاهی به توسعه خدمات اولین مرکز رشد فناوری‌های فرهنگی و زیارت کشور در حوزه صنایع دستی

به مناسبت روز ملی صنایع دستی

نگاهی به توسعه خدمات اولین مرکز رشد فناوری‌های فرهنگی و زیارت کشور در حوزه صنایع دستی

- 1403/03/21

یاسر سیاوشی، مدیر مرکز رشد فناوری‌های فرهنگی و زیارت پارک علم و فناوری خراسان ضمن تبریک روز ملی صنایع دستی به فعالان این عرصه به ارائه گزارش خدمات این مرکز در موضوع صنایع دستی، سوغات زائر و محصولات فرهنگی پرداخت.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل پارک علم و فناوری خراسان، هم‌زمان با روز ملی صنایع دستی یاسر سیاوشی، مدیر مرکز رشد فناوری‌های فرهنگی و زیارت پارک علم و فناوری خراسان گفت: صنایع‌دستی تجسم قدرت آفرینشگری انسان و مصداق بارز صنایع سبز و خلاق محسوب می‌شود و اهمیت آن برای جهانیان تا حدی است که روز 10 ژوئن هر سال را به‌عنوان روز جهانی صنایع دستی تعیین شده است.

وی با اشاره بر ظرفیت‌های استان خراسان رضوی در تجلی صنایع دستی و فرهنگی کشور گفت: مرکز رشد فناوری های فرهنگی و زیارت پارک علم و فناوری خراسان از دستاوردهای منتج از اجرای طرح ملی مطالعات راهبردی توسعه زیارت امام رضا(علیه‌السلام) در سال‌های 1388 تا 1393 می‌باشد.

مدیر مرکز رشد فناوری‌های فرهنگی و زیارت پارک علم و فناوری خراسان  تصریح کرد: این مرکز  اولین مرکز رشد فناوری‌های فرهنگی و زیارت (صنایع خلاق فرهنگی) کشور است که با اخذ مجوز اصولی، فعالیت رسمی خود را در سال  1393 با هدف حمایت از ایجاد و توسعه واحدهای فناور حوزه فناوری‌های فرهنگی، صنایع خلاق و فناوری‌های نرم و هویت‌ساز آغاز کرد.

سیاوشی با بیان اینکه در تمام حوزه‌های صنایع فرهنگی، خلاق و زیارت آماده پذیرش ایده‌های جدید هستیم، عنوان کرد: خدمات مرکز در حوزه توسعه کسب و کار بوده و واحدهای فناور، متولی بخش محتوایی و تخصصی رشته خود نیز هستند. این دسته‌ها شامل هنر(هنرهای تجسمی، هنرهای نمایشی و موسیقی)، صنایع سرگرمی (اسباب بازی، بازی‌های رومیزی، بازی‌های رایانه‌ای و موبایلی، بازی‌های محیطی، پویا نمایی و پی نمایی، سینما)، صنایع دستی، میراث فرهنگی، گردشگری، کسب و کارهای دیجیتال و فضای مجازی، تولید محتوا، نوشت افزار، نشر مکتوب و دیجیتال، علوم ارتباطات، رسانه و تبلیغات، علوم آموزشی، تربیتی و روانشناسی، ظواهر و سبک پوشاک، فناوری‌های اجتماعی، نوآوری‌های اجتماعی و فناوری‌های مهندسی انگیزه، ساز و کارهای مدیریت بهره‌وری در حوزه فرهنگی و اجتماعی  و سایر حوزه‌های فناوری‌های نرم و هویت ساز صنایع فرهنگی می‌باشد.

وی مهم‌ترین برنامه برای بهبود این مرکز را شناسایی ظرفیت‌های بالقوه و تبدبل آن به بالفعل دانست و اظهار کرد: با توجه به اینکه دیدن صنایع دستی و هنرهای کاربردی یکی از جذاب‌ترین راه‌ها برای شناخت اقوام است و این آثار از اعماق فرهنگ و باورها خلق می‌شوند و همچنین حضور نوآورانه طیف گسترده‌ای از هسته‌ها و شرکت‌های فناور با موضوع صنایع دستی در این مرکز باعث شد برنامه ریزی‌های دقیق و مدونی برای توسعه شبکه و امکان دسترسی راحت فناوران به خدمات این مرکز پایه ریزی شود. این خدمات شامل حضور در نمایشگاه‌ها، ایجاد کارگروه‌های موضوعی- تخصصی، راه اندازی مرکز نوآوری صنایع خلاق و فرهنگی و برگزاری جلسات تخصصی حضور مسئولین و شرکت‌ها می‌باشد که در جهت رفع موانع موجود در مسیر ارتقا فرهنگ کشور و پرورش ایده‌های خلاق در حوزه صنایع فرهنگی و دستی انجام شده است. یکی از برنامه‌های ویژه سال جاری این مرکز توجه ویژه به موضوع سوغات زائر و گردشگری زیارت می‌باشد که بزودی خبرهای خوبی را به مردم شریف استان و علاقه‌مندان به موضوع صنایع دستی اعلام خواهیم کرد.

دانلود پیوست خبر یاسر سیاوشی جامی یاسر سیاوشی جامی
هم اندیشی فناوری و رسانه نشست خبری رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی با خبرنگاران استان با محور تعامل با رسانه در جهت توسعه فناوری

آخرین اخبار

تنظیمات لیست به درستی انجام نشده است.