پارک علم و فناوری استان خراسان رضوی
عضویت در پارک
سرانجام پروژه تصفیه‌خانه پارک علم و فناوری چه خواهد شد؟/ مجوزهای سازمان محیط زیست و دغدغه شرکت‌های پارک علم و فناوری خراسان

سرانجام پروژه تصفیه‌خانه پارک علم و فناوری چه خواهد شد؟/ مجوزهای سازمان محیط زیست و دغدغه شرکت‌های پارک علم و فناوری خراسان

- 1403/03/19

ابوذر امینی، رئیس اداره زیرساخت پارک علم و فناوری خراسان ضمن تشریح جزئیات روند پیشرفت پروژه بهره‌برداری تصفیه‌خانه پارک علم و فناوری خراسان گفت: ظرف سه ماه آینده تصفیه‌خانه پارک علم و فناوری به بهره‌برداری خواهد رسید.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل پارک علم و فناوری خراسان، ابوذر امینی، رئیس اداره زیرساخت پارک علم و فناوری خراسان ضمن ارائه گزارش روند آغاز تا بهره‌برداری تصفیه‌خانه پارک علم و فناوری خراسان گفت: موضوع تصفیه‌خانه از ابتدا شامل دو فاز مهم بود، اولین مورد جمع‌آوری شبکه فاضلاب و مسئله دوم ساخت تصفیه‌خانه، که به موازات یکدیگر پیش می‌روند.

مجوزهای سازمان محیط زیست و دغدغه شرکت‌های پارک علم و فناوری خراسان

رئیس اداره زیرساخت پارک علم و فناوری خراسان با اشاره بر مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در اخذ مجوز‌ها افزود: شرکت‌ها برای برخی مجوزها دغدغه‌های اساسی در زمینه مسائل محیط زیستی داشتند که کاملاً موجه بود. سازمان محیط زیست اعلام کرده بود که صدور مجوزها منوط به داشتن شبکه جمع‌آوری فاضلاب و تصفیه‌خانه است. پیرو حل این مشکل، مدیر محیط زیست را برای بازدید دعوت کرده و با تشریح مسئله مهلت موقت برای تمدید مجوزها داده شد.

امینی افزود: پس از بررسی مسائل زیرساختی طراحی شبکه فاضلاب در شش فاز انجام شد و پروژه مهم و سنگین تصفیه‌خانه نیز طراحی گردید. سال گذشته در فاز اول، بلندترین و طولانی‌ترین خط شبکه فاضلاب آغاز شد که خاک‌ریزی آن نیز انجام شده است و اکنون در انتظار تکمیل تصفیه‌خانه هستیم.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت پروژه، تصفیه‌خانه‌ای با استانداردهای روز دنیا ( بدون بو) که خروجی آب آن بدون آلودگی و املاح بوده و برای فضای سبز قابل استفاده باشد. پس از برگزاری چند مناقصه این پروژه به سرانجام رسید وپس از تحقیقات یکی از شرکت‌های پارک علم و فناوری خراسان که در استان خوزستان چند پروژه بهره‌برداری شده و موفق داشت به عنوان شرکت کارگزار انتخاب شد.

امینی با تاکید بر نقش حمایتی پارک در جهت رشد شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور خاطر نشان کرد: یکی از اهداف ما  استفاده از ظرفیت شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان است و این پروژه محل نمایش این شرکت دانش‌بنیان خواهد بود و این همکاری ظرفیت خوبی برای شرکت و پارک  ایجاد خواهد کرد.

رئیس اداره زیرساخت تصریح کرد: ما استقبال می‌کنیم که شرکت‌ها بتوانند ظرفیت‌های خود را به بهترین شکل ارائه دهند.رسالت پارک حمایت مالی و غیرمالی شرکت‌ها است تا در سطح ایران و منطقه بهتر دیده شوند و به رشد و توسعه بیشتری برسند. این رویکرد پارک در جهت ایجاد فضایی مادرانه و بستری حمایتی برای صنایع دانش‌بنیان است و تلاش داریم نه تنها در مشهد بلکه در شهرستان‌ها نیز از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور استفاده کنیم.

 

 تصفیه‌خانه ظرف سه ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید

ابوذر امینی، رئیس اداره زیرساخت پارک علم و فناوری در پاسخ به زمان بهره‌برداری این پروژه گفت: در نهایت تصفیه‌خانه ظرف سه ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید. با بهره‌برداری از آن، خط اصلی فاضلاب می‌تواند روزانه بیش از 200 هزار لیتر آب تصفیه‌شده برای فضای سبز تامین کند. این موضوع بسیار ارزشمند است، زیرا مصرف آب روزانه ما بیش از 300 هزار لیتر است و با این کار بیش از دو سوم مصرف آب چاه‌ها کاهش می‌یابد و فاضلاب تصفیه‌شده در خط فضای سبز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

امینی افزود: گام بعدی ما توسعه شبکه از طریق اتصال شرکت‌ها به شبکه فاضلاب است که این روند به تدریج صورت می‌گیرد که این مهم طی دو یا سه سال آینده این پروژه فراگیر و کامل خواهد شد.

دانلود پیوست خبر ابوذر امینی ابوذر امینی
هم اندیشی فناوری و رسانه نشست خبری رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی با خبرنگاران استان با محور تعامل با رسانه در جهت توسعه فناوری

آخرین اخبار

تنظیمات لیست به درستی انجام نشده است.